Regeringen klar med plan for grøn luftfart

Publiceret 20-09-2022

Regeringens nye udspil skal sikre, at danske indenrigsfly allerede fra 2025 kan flyve med 100 pct. grønt brændstof i tanken. Fra 2030 skal indenrigsflytrafikken være helt grøn. Omstillingen finansieres af en passagerafgift på 13 kr.

Luftfarten er med til at binde Danmark sammen. Den er afgørende for vores erhvervsliv og turisme. Vi skal fortsat have mulighed for at flyve, men det skal være grønt.

Grønt flybrændstof er dog i dag langt dyrere end de fossile flybrændstoffer. Derfor foreslår regeringen nu at afsætte over 1,8 mia. kroner til udviklingen af grøn luftfart i Danmark. Konkret skal der fra 2025 indføres et tilskud til én grøn indenrigsrute og fra 2027 indføre en tilskudsmodel, der giver mulighed for en indfasning af 100 pct. grønt flybrændstof i hele indenrigsluftfarten i 2030. Den konkrete indenrigsflyrute i 2025 vil blive afgjort af et udbud til luftfarts- og brændstofbranchen.

”Med det her udspil leverer vi på løftet fra statsministerens nytårstale om en grøn flyrute og på sigt hel grøn luftfart i Danmark. Men målet rækker ud over Danmarks grænser – vi går foran og vil udvikler de grønne brændstoffer, der er altafgørende for omstillingen af luftfarten. Vi har allerede investeret i støtte til produktion af grønt brændstof, og nu sikrer vi også efterspørgslen og skubber derved for alvor gang i markedet,” siger klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen.

Med udspillet skal flyene fremover på vingerne udelukkende ved hjælp af grønt brændstof. Det er godt for klimaet, og vil samtidig gøre Danmark mindre afhængig af at importere olie.

"Med udspillet sætter vi igen konkret handling bag ordene om grøn infrastruktur. Allerede fra 2025 får danskerne den første flyrute på 100 procent grønt flybrændstof. Indenrigsfly er afgørende for de borgere, der har brug for at komme på tværs af landet hurtigt. Både når det handler om arbejde eller familie. Sådan skal det også være i fremtiden. Men det skal være på en bæredygtig måde i fremtiden,” siger transportminister, Trine Bramsen.

En grøn kommerciel flyrute vil være en af de første af sin slags i verdenen og gøre Danmark til et foregangsland for CO2-neutral luftfart. Det vil være et vigtigt gennembrud for den grønne omstilling - ikke bare for Danmark, men for hele verden.

Pengene til den grønne omstilling af dansk indenrigsluftfart skal komme fra en passagerafgift på 13 kr. på både indenrigs- og udenrigsflyrejser med afgang fra danske lufthavne. Transfer- og transitrejsende er undtaget.

”Regeringen arbejder ihærdigt for at indfri vores meget ambitiøse klimamål. Vi tager nu endnu et skridt i den grønne retning ved at foreslå en passagerafgift på 13 kr. gældende fra 2025. På den måde kommer de rejsende også til at bidrage til, at vi i fremtiden kan flyve med 100 pct. grønt brændstof i tanken,” siger skatteminister Jeppe Bruus.

Regeringen har allerede afsat over 3 mia. kroner i støtte til produktion af grønne brændstoffer. Samtidig vil den grønne skattereform bidrage til, at det bliver dyrere at anvende fossile brændstoffer og mere attraktivt at vælge den grønne vej.

Læs udspillet her. 

Relaterede nyheder

Temaer

NEKST - den nationale energikrisestab

Den nationale energikrisestab, NEKST skal øge tempoet i den grønne omstilling.

 

NEKST - den nationale energikrisestab

Klimastatus og –fremskrivning

Klimastatus og -fremskrivning (KF) er KEFM’s årlige udgivelse, der skal sikre en løbende opfølgning på, om klimaindsatsen understøtter opfyldelsen af klimalovens målsætning om, at Danmarks udledning af drivhusgasser skal reduceres.

Klimastatus og –fremskrivning

Ungeklimarådet

Ungeklimarådet skal bringe nytænkning ind i dansk klimapolitik.

Ungeklimarådet